Omgaan met recruiters

15 okt 2020 (laatste update: 21 okt 2020 14:37)

“ik kwam erachter dat het bureau 50 euro op mijn tarief zette”

“de recruiter zei dat hij me heeft voorgesteld”

“Ik moet persé een referentie opgeven van de recruiter, klopt dat”

“zolang ze maar een opdracht voor me hebben en ik mijn tarief verdien is het prima”

Allemaal dingen die we horen van freelancers. De 1 vind bureau’s fijn, de ander ziet ze als het noodzakelijk kwaad en alle smaken er tussenin.

Dit platform hebben we natuurlijk opgericht om als freelancer 1 centrale plek hebben waar je je opdrachten kunt vinden en natuurlijk het liefst direct bij een opdrachtgever. Het feit blijft dat er veel bureau’s actief zijn en het is niet altijd even makkelijk om hiermee om te gaan. Daarom dit artikel om je wat handvatten te geven.

Recruiters zijn geen duivels (sommige wel)

Sommige mensen zien recruiters als het onkruid van de freelance wereld. Ze spammen je met irrelevante opdrachten, bellen om de haverklap, proberen dingen te laten doen die je niet wilt en weten het verschil niet eens tussen Java en Javascript.. Het lijkt soms wel eens een pot nat. Maar helaas is de waarheid dat een aantal het voor de rest hebben verpest. Met name de van origine engelse bureau’s hebben een vrij pusherige aanpak die bij ons Nederlanders de haren overeind doet staan, maar zoals veel van jullie wel weten. Zijn er ook zeker goede recruiters, die technische kennis hebben en een schappelijke marge vragen (die zijn [EvD1] alleen vrij zeldzaam).

Het feit blijft dat ze wel de hele dag met bedrijven bellen om opdrachten te krijgen en daardoor vaak opdrachten zien die nergens op een portal staan. Dat is natuurlijk wat waard en je zou mogelijk wel eens een heel leuke opdrachtgever mislopen als je principieel bij elk bureau de hoorn erop gooit.

Het gaat recruiters maar om 1 ding:
En dat is exact hetzelfde als waar het jou om gaat; de opdracht invullen. wilt het bureau het liefst een hoog tarief/marge (net zoals jij), maar als dat de plaatsing in gevaar brengt, dan is minder ook o.k. Want liever een beetje geld, dan geen geld.

De motivatie van de recruiter:
Een recruiter gaat met heel veel kandidaten en klanten om en hij heeft ook nog eens veel, heel veel concurrentie. Daarom moet een recruiter iedereen testen;
de klant: (is een hoger tarief mogelijk? = beter kandidaten vinden = meer kans op plaatsing
de kandidaat (is lager ook o.k.?) = voordeel op concurrentie = meer kans op plaatsing
concurrentie (hoeveel kandidaten hebben ze al ontvangen?) = weten hoe aanbieden = meer kans op plaatsing

Soms is er veel concurrentie van andere goede kandidaten en moet de recruiter dus het onderscheid maken door jou iets goedkoper aan te bieden omdat hij weet dat de klant een krap budget heeft.

RESULTAAT:
“hoi Frits, zou je ook akkoord gaan met een lager tarief. Krapte blablabla”

Soms heb je een boefje aan de lijn die gewoon veel geld wilt verdienen. Dus het tarief bij de klant omhoog schroeft (lastig te vinden, wat nou als we een topper hebben?) en jou naar beneden praat.

RESULTAAT:
“hoi Frits, zou je ook akkoord gaan met een lager tarief. Vanwege reden xyz, krapte blablabla”

De eerste is legitiem en de tweede dus niet. Maar als je de betreffende recruiter niet al jaren kent. Kan je dat onderscheid niet maken.

Je moet dus de recruiter inspireren om de beste versie van zichzelf te zijn 😀

Wees duidelijk

Als er naar je tarief gevraagd wordt. Noem gewoon het bedrag. Niet twijfelen, geen range, geen mits/maar/tenzij. Gewoon een bedrag met het liefst een range: “€ 85 euro tenzij het langer dan 45 minuten rijden is”. Ook het soort opdrachten waar je naar kijkt, wat je wel/niet leuk vind, etc.
Ook kan je de recruiter wat zekerheid geven door te benoemen “als je een opdracht vind met eigenschappen XYZ en ik nog geen andere aanbieding heb ontvangen, heb je een plaatsing”. Recruiters kunnen goed werken met duidelijkheid.

Vraag wat hij op je tarief zet

Als ze een eerlijke marge vragen (tussen 10 en 15 euro) zullen ze hier nooit moeilijk over doen. Wees ook direct in je vraagstelling: wat is jullie marge? Of indirecter; “wat is jullie verdienmodel?” en vervolgens vraag je naar de marge. Als hij wilt weten waarom je dit vraagt is het antwoord heel simpel; omdat ik open een eerlijkheid wil en wil weten wat de eindklant voor mij moet betalen. En als er een discussie op gang komt benoem je gewoon dat het toch altijd wel naar boven komt en dat je het niet waardeert als hij 30 euro op je tarief zet. En daarom wil je weten wat hij erop zet.

Bevestig per mail

Tariefsverhogingen, parkeerkosten die vergoed worden, groei naar andere functie, marge van de recruiter; alles wat je afspreekt buiten de info die je al is gestuurd; bevestig het per mail. Het is maar vaak genoeg voor gekomen dat het niet wordt nagekomen of de persoon waarmee je de afspraken hebt gemaakt er na een half jaar niet meer werkt en jij nergens bewijs hebt van je beweringen dat je tarief omhoog zou gaan.

Creeer schaarste:

Stel je wilt een auto verkopen. Er komt een potentiële koper die langs die vertelt dat hij al maanden zoekt naar deze auto en dit de enige is hij kon vinden. En hij wilt vervolgens 1000 euro minder bieden. Hoe groot is de kans dat je zakt? Vrij klein. Want je weet dat hij geen andere optie heeft, dus hij koopt hem toch wel.

Jij bent die “wanhopige” koper als je zonder opdracht zit en maar 1 proces hebt lopen. Een recruiter zal je dan veel eerder naar beneden (willen en kunnen) praten. Creëer daarom marktvraag naar je profiel door te benoemen dat je andere processen hebt lopen en het tarief natuurlijk wel mee weegt in je uiteindelijke keuze.

Check de opslag als je eenmaal op opdracht zit

Dit is heel normaal om te bespreken met je manager als je er inmiddels een maandje rondloopt. Daarin kan je gewoon benoemen dat je wilt weten wat het bureau op je tarief heeft gezet of dat je wilt weten of klopt wat ze hebben gezegd. Vaak is een manager er ook wel benieuwd naar of het bureau geen exorbitante bedragen verdient.

Geef geen referenties

Als een recruiter referenties wilt hebben met naam/toenaam en 06 nummer is er vaak iets niet in de hand. Het komt bijna nooit voor dat een klant dit vereist voor het inplannen van het gesprek. 9/10 keer is het dan ook een trucje van de recruiter om te weten welke personen binnen een organisatie inhuren en hen te kunnen bellen. Twijfel je? Vraag het kennissen of check het bij ons. Maar een handjevol opdrachtgevers verzoeken dit namelijk. 😉

Good or Evil?

Als je nog nooit zaken hebt gedaan met een bureau weet je lastig of het de boefjes zijn of niet. Vroeger was er de recruitmentblacklist (helaas offline), maar wij kunnen deze natuurlijk zelf opstellen met inmiddels 500 leden. Wil jij een overzicht (blacklist/whitelist) waar we recruiters kunnen raten? Reageer onderstaand! Dan kunnen we die functionaliteit bouwen.