Hoe vind je een freelance developer

2 nov 2020 14:39

HOE VIND JE EEN FREELANCE DEVELOPER ?

Als je als bedrijf een freelance developer zoekt heb je verschillende opties; een werving en selectiebureau inschakelen, een advertentie plaatsen, zelf zoeken via Linkedin. Allemaal opties met verschillende voor- en nadelen.

In dit artikel bespreken we de verschillende opties en kosten opvolgend een aantal tips per optie.

Werving en Selectiebureau
Deze nemen je volledige selectieproces uit handen. Het bureau hunt en benaderd de kandidaten, doet een voorkwalificatie, stelt deze aan je voor en begeleidt de intakes. In ruil hiervoor zet hij een opslag op het tarief van de freelancer. Dit varieert van 5 tot 25 euro met extremiteiten daarboven.
Het voordeel is dat je veel werk wordt bespaart en dat je zo veel bureau’s in kunt schakelen als je wilt. Bereid je wel voor op veel telefoontjes en afstemming met het bureau. Iets wat eigenlijk alsnog veel tijd in beslag neemt.

Tips:

  • Kader zo veel mogelijk af; harde/zachte eisen aan de vacature, wanneer je feedback geeft op kandidaten, wanneer je gesprekken kunt voeren, etcetera. Dat scheelt veel afstemmen en doorspitten van irrelevante profielen.
  • Spreek een vaste marge af. Er komen gevallen voor dat het bureau 65 euro betaalt aan de kandidaat en 120 euro vraagt aan het bedrijf. Dan ben je dief van je eigen portemonnee. Om dit te voorkomen spreek je een maximale opslag af wat het bureau op het uurtarief mag zetten om onnodig hoge kosten van je toch al dure inhuur te voorkomen. 10 a 15 euro is marktconform.
  • Schakel maar een klein aantal bureau’s in; Om niet horensdol te worden van de verschillende belletjes, te voorkomen dat 2 bureau’s 1 kandidaat bellen en te zorgen dat je relevante profielen krijgt, kan je het beste max 5 gespecialiseerde bureau’s inschakelen. Je wilt het liefst een bureau met marktspecialisatie (puur IT rollen) en minstens 1 persoon die puur en alleen de functies bemiddelt die je zoekt (.net development bijvoorbeeld). Zo voorkom je dat kandidaten gebeld worden met vragen over java kennis terwijl ze alleen met javascript gewerkt hebben.

Advertentie plaatsen
Je kan op verschillende plaatsen vacatures van opdrachten. Dit heeft vrij lage kosten, maar door de passieve aard (post & pray) van het plaatsen is de kans ook kleiner dat je de vacature ingevuld krijgt (afhankelijk van het medium). Daarnaast kan je veel onzinreacties krijgen die je wel moet filteren.

Tips:

  • Schrijf een bondige en duidelijke vacature.
  • Besteed meer tijd aan je eisen en de opdrachtomschrijving dan het bedrijf.
  • Verwacht geen mensen met een passie voor schoenveters als dat je business is. Een freelancer komt de klus klaren. Het is geen medewerker voor het leven.
  • Deel de vacature in jouw netwerk en dat van je collega’s
  • Verzin een incentive. Je gaat waarschijnlijk ruim 10.000 euro per maand uitgeven aan de freelancer. De slagingskans om die te vinden wordt aanzienlijk vergroot als je medewerkers en andere mensen bijvoorbeeld 1000,- aanbrengbonus geeft. En dat geld is binnen een paar weken terug verdient als je de freelancer direct aan kan nemen en dus geen 20 euro per uur kwijt bent aan een bureau.

Plaatsen op portals
Er zijn diverse portals waar je een opdracht kunt plaatsen met elk een eigen richting qua leden/freelancers en eigen kosten. Freelance.nl is een van de meest bekende, maar heeft ook aanzienlijke kosten en de reacties willen daar nog wel eens van lagere kwaliteit zijn waardoor je meer tijd kwijt bent aan het filteren. Op dit platform (FreelanceDev) kan je als opdrachtgever altijd gratis een opdracht plaatsen en je krijgt dan ook direct reacties van Freelance IT'ers die beschikbaar zijn. Zeker als je een freelance developer, tester of mobile developer zoekt is de kans zeer groot dat deze ingevuld kan worden met een gratis plaatsing op ons platform. Dit vanwege onze bijna 600 leden in deze specialisatie waarvan er gemiddeld ongeveer 120 beschikbaar zijn. Indien je meer geholpen wilt worden dan alleen het plaatsen van de vacature is dat ook een optie voor een opslag van 4,50 per uur.

Brokers
Als je per maand veel freealncers inhuurt ben je mogelijk gebaat bij een samenwerking met een broker zoals brainnet, fastflex of HeadFirst. Deze broker zet de opdrachten uit in de markt en wacht de reacties af. De reacties worden gefilterd en de beste 5 a 10 kandidaten worden voorgesteld. Deze brokers hebben dus geen “huntende” activiteiten (kandidaten reageren zelf). Het voordeel daarvan is wel dat zij een wat schappelijkere opslag hebben van ongeveer 5 euro a 7,50. Het voordeel is dat zij ook alle contracthandling doen en je dus 1 partij hebt met facturering voor al je freelancers.
Het grote nadeel van brokers is dat zij vaak grote volumes draaien en niet altijd gespecialiseerde medewerkers hebben. Sommige staan er bekend om dat ze met Ctrl+F door de CV’s zoeken en als er een term niet in een CV van een zeer goede kandidaat staat, deze afgewezen wordt.

Tips:

  • Stel de voorwaarde “geen tussenhandel” of maximaal een tussenhandel van 10 euro marge. Anders heb je alsnog het risico dat het tarief onnodig hoog wordt.
  • Zorg voor 2 constructies. Er zijn momenten dat jij of een van de teammanagers zelf al een kandidaat heeft gevonden voor een vacature. Het zou zonde zijn dat contractueel dan alles via de broker moet lopen voor een tarief van 7,50 per uur. Zorg daarom dat je 2 samenwerkingen hebt; een waarbij zij uitzetten en filteren voor het hogere tarief en 1 tarief waarbij puur de contracthandling wordt gedaan voor bijvoorbeeld een tarief van 2,50 per uur.

Zelf zoeken (LinkedIn)
Als je al een recruitment afdeling hebt en zij capaciteit hebben voor het zoeken naar een freelance opdracht kan het zeker lonen om deze zelf te laten zoeken. Een freelance rol is vaak makkelijker in te vullen dan vaste functies en als jouw recruitment team niet vaak inhuurt is het ook een leuke afwisseling om hier aandacht aan te besteden. Kandidaten worden normaal de hele dag benadert door bureau’s dus de afwisseling dat een directe opdrachtgever een berichtje stuurt, maakt de kans erg groot dat ze daar op reageren.
Hierbij moeten de kandidaten wel zelf benadert en gescreened worden. Daarbij komen de kosten van een recruiter seat. Deze bestaat in een lite variant en volledige variant.

Lite: 30 inmails per maand - 1.400 euro per jaar
Normaal: 150 inmails per maand – ongeveer 7.000 euro per jaar

Tips:

  • Combineer dit alsnog met een incentive en promotie in eigen netwerk.
  • Plaats alsnog de opdracht op zoveel mogelijk gratis platformen om de slagingskans te verhogen
  • Overweeg de werving via een gratis platform (zoals freelancedev.nl ;)